گزارش نیمه اول پایگاه تابستانی 98

فعالیت های انجام شده در پایگاه تابستانی 

به نام خدا

گزارش فعالیت های انجام شده در پایگاه تابستانی 98 به تفکیک درس 

ریاضی: (پایه هفتم آقای نجفی )

در این دوره مباحث مربوط به جذابیت های ریاضی برای دانش آموزان توضیح داده شد. این مباحث به شرح زیر می باشد:

  • ضرب های سریع از جمله : ضرب اعداد دورقمی در دورقمی به روش های ژاپنی، ضرب سریع اعداد در 5،12،11 ، ... – ضرب سریع اعداد دورقمی تکراری در هم 
  • حل سوالات  تست های هوش با هدف به کارگیری ذهن برای پیداکردن رابطه بین اعداد و تقویت محاسبات ذهنی و الگویابی

همچنین برای آشنایی دانش آموزان با موضوعات درسی سال تحصیلی آینده فصل اول کتاب ریاضی برای تدریس انتخاب شده است این فصل مفاهیم راهبردهای حل مسئله را بیان می کند که شامل موارد زیر می باشد:  

  • راهبرد رسم شکل
  • راهبرد الگوسازی و الگویابی
  • راهبرد حدس و آزمایش
  • راهبرد حذف حالت های نامطلوب
  • راهبرد حل زیر مسئله
  • راهبرد حل مسئله ساده تر
  • راهبرد نمادین

ریاضی: ( پایه هشتم آقای قاسمی )

فصل نهم از کتاب ریاضی برای دانش آموزان انتخاب شد . این فصل با عنوان ( هندسه دایره ها ) حاوی مطالب جذاب، آموزنده و جدید است که مباحث جذاب آن شامل الگوهای شهرسازی دایره ای ، زوایای مرکزی و محاطی ، شگفتی های عدد π   ، وضعیت خط با دایره ، دایره با دایره  و انواع مماس ها تدریس شد .
با توجه به زیبایی های هندسه دایره ها مشارکت و اشتیاق زیادی از جانب دانش آموزان  مشاهده شد.

ریاضی : ( پایه نهم آقای مصطفی لو )

با توجه به اهمیت درس توان در مقطع متوسطه (1) و کاربرد گسترده این مبحث در علم ریاضیات و نقش پایه ای آن برای باقی مباحث تصمیم بر این شد که فصل توان در تابستان تدریس شود که دارای مراحل زیر می باشد:

  1. مروری بر توان در پایه های هفتم و هشتم
  2. مفهوم توان و حل مسئله های مفهومی به کمک توان
  3. قوانین توان و کاربرد آنها
  4. فاکتورگیری توانی و ساده کردن آنها
  5. توان منفی و توان کسری
  6. معادله توانی و روش های حل آنها

علوم (پایه هفتم آقای طبیبی )

یادگیری علوم تجربی به ویژه فیزیک و شیمی نیازمند یادگیری مهارت های ویژه ای می باشد. از این رو در کلاس های تابستانی سعی بر آن شده است که با آموزش مهارت های پایه ای مانند طبقه بندی ، رسم نمودار ، نمودار خوانی و ... دانش آموزان را برای نحوه صحیح مطالعه درس علوم ­تجربی در سه سال متوسطه آماده کنیم.

 

علوم ( پایه هشتم آقای اسماعیلیان )

در این دوره فصل نهم از کتاب علوم تدریس می شود مباحث مطرح شده به شرح زیر می باشد:

  • مفاهیم الکتریسیته ساکن، ساختار اتم، ذرات زیر اتمی (ذرات بنیادی ) الکترون، پروتون و نوترون،بار الکتریکی ، انواع بار الکتریکی  و ارائه برگه کاربرگ شماره1.
  • اجسام باردار، رابطه تعیین مقدار بار جسم مثبت یا منفی نیروی الکتریکی، انواع نیروی الکتریکی، قواعد بارهای الکتریکی و ارائه کاربرگ شماره 2.
  • برق نما، عملکرد برق نما، ساختمان برق نما، انتظاراتی که از برق نما داریم به صورت شهودی و عملی در کلاس و ارائه کاربرگ شماره 3 .

علوم (پایه نهم آقای علیپور)

در این دوره فصل 4 کتاب علوم مبحث حرکت تدریس می شود . در این فصل با تعریف و توضیح کمیت های فیزیکی مانند مسافت ، جا به جایی ، سرعت ، تندی لحظه ای ، شتاب و نحوه حل مسائل و پیداکردن کمیت های مجهول در یک جسم در حال حرکت را می آموزیم.

آموزش هفته اول: معرفی مسافت و جابه جایی.

آموزش هفته دوم:ارائه جزوه درسنامه و مسائل طبقه بندی شده فصل 4 در قالب جزوه به دانش آموزان و حل مسائل مربوط به مسافت و جا به جایی همراه
دانش آموزان و ارائه تکلیف از روی جزوه .

آموزش هفته سوم: معرفی سرعت، تندی لحظه ای، سرعت و تندی متوسط همراه با حل چند تمرین و مسئله برای تفهیم بیشتر موضوعات در کلاس،
 تعیین تکلیف برای جلسه آینده، بازدید از تکالیف جلسه قبل و رفع اشکالات دانش آموزان.

فلزکاری : (آقای بهتاش)

دانش آموزان در این کارگاه می آموزند که با یک مهره از جنس برنج برای خود یک انگشتر بسازند شیوه کار به این صورت است که با توجه به مهارت
 سوهان کاری ، ابتدا انگشتر را سوهان می زنند تا به اندازه انگشتشان شود. سپس برای گِرد کردن و فرم دادن به مهره آن را به صورت شیب دار سوهان می زنند تا شکل ذوزنقه به خود گرفته و به صورت انگشتر شود.      

خوشنویسی: (آقای زارع )

درشروع کار قواعد و قوانین خوشنویسی و طریقه درست بدست گرفتن خودکار و نوشتن حروف الفبا تدریس شد، همچنین برگه نمونه خط اولیه از دانش آموزان گرفته شد. در هر جلسه تکالیف و برگه های پلی کپی کمکی که به عنوان تمرین به دانش آموزان داده شده، کنترل می شود و اشکالات نوشتاری آنها تصحیح می گرددو همچنین نحوه صحیح نوشتن حروف و اتصالات بر روی تخته توضیح داده می شود. در پایان جلسه پنجم برگه نمونه خط اولیه مجدداً جهت بازخورد به دانش آموزان نشان داده شد.

  
رباتیک:  (پایه های هفتم و هشتم آقای پیرحیاتی )

آشنایی با بردبورد، استریپ بورد، PCB

توضیح مقاومت های ثابت و کاربرد آن

کار با هویه ، لحیم کاری و سیم قلع

آشنایی با LED ها و ولتاژ های آن

بستن مدارهای موازی و سری روی بردبورد

آموزش کار با پتانسیومتر و عملکرد آن در مدارها

توضیح IC ها و نقش آن در مدارهای الکتریکی

آموزش عیب یابی در لحیم کاری و مفاهیم لحیم سرد

توضیح دیودهای یکسوساز و عملکرد آنها در مدار

کار با بردبورد و مفهوم جامپر یا مقاومت های صفر اُهم

 

آزمایشگاه : ( آقای میلانی )

آموزش هفته اول:

الف. آشنایی با مقررات و علائم هشدار دهنده و گروه بندی دانش آموزان

ب. طرز جابجا کردن مایعات و جامدات و اصول ایمنی و مقدماتی کار در آزمایشگاه

ج. انجام دو نوع فعالیت:طرز روشن کردن چراغ گاز و تغییر شکل دادن لوله رابط شیشه ای

آموزش هفته دوم: کاربرد ابزاری به نام بورت و چگونگی عمل تیتراسیون

آموزش هفته سوم : تشریح مغز و حلق گوسفند وچشم گوساله

بازی های رایانه ای : (آقای باغی )

بازی گروهی رایانه ای یک فعالیت گروهی خوشایند و سرگرم کننده برای دانش آموزان است، بازی های تیمی رایانه ای باعث افزایش مهارت های کار گروهی  دانش آموزان می شود و به آنها فرصت حضور در محیطی شاد و رقابتی را می دهد. همچنین تمرکز و حافظه دانش­آموزان را تقویت می کند از این رو در این پایگاه تابستانی  بازی گروهی counter با همراهی مربی در سایت کامپیوتر مدرسه برگزار می شود.

گزارش تصویری